התפתחות מקצועית ומסלולי קריירה
להגשים חלום, לעמוד באתגר ולהתפתח מקצועית
להגשים חלום, לעמוד באתגר ולהתפתח מקצועית
עם סיום הלימודים והשתלבות במעגל העבודה, מתחיל תהליך מתמשך של פיתוח מקצועי במגוון מסלולי קידום, המאפשרים בחירה בין מגוון רחב של תפקידים, תחומי התמחות וארגוני בריאות שונים.
מסלולים אלו מאפשרים לאחים ולאחיות:
אחים ואחיות יכולים להשתלב במגוון רחב של אפשרויות תעסוקה ובכללם: בתי חולים, מרפאות ראשוניות ומקצועיות בקהילה, טיפות חלב ולשכות בריאות, בתי ספר וחוגים לאֲחָיוּת; במגוון מוסדות ציבוריים ופרטיים, אזרחיים וצבאיים; בתחומים קליניים שונים העוסקים בכל רצף הגילאים, בתחומי קידום בריאות ורפואה ראשונית, טיפול נמרץ, מיילדות ועוד.
קיימים מספר מסלולי קריירה לאחים ואחיות, והעיקריים שבהם הם המסלול הניהולי והמסלול הקליני. כמו כן, ישנם מסלולים אקדמיים המשלבים הוראה ומחקר באֲחָיוּת.
מסלול ניהולי כולל תפקידים כגון: ראש צוות, סגנית אח/ות אחראי/ת, אח/ות אחראי/ת, מרכז/ת תחום בכיר/ה, מנהל/ת אֲחָיוּת ועוד, בהם מושם דגש על כישורים ניהוליים ומנהיגותיים בהובלת צוותים בהתאמה לחזון הארגון ומטרותיו.
מסלול קליני כולל תפקידים כגון: נאמנ/ת נושא, מתאמ/ת תחום קליני, מרכז/ת תחום קליני ואח/ות מומחה/ית קליני/ת, בהם מושם דגש על פיתוח תחומי ידע ומומחיות בתחומים קליניים מוגדרים והטמעת הידע בקרב צוותים ומטופלים גם יחד.
ניתן להתפתח באחד מהמסלולים, בהתאם לנטיותייך ורצונותייך, וכן ניתן לעבור בין מסלול אחד לשני. כל אחד מהמסלולים הללו כולל מקבץ של תפקידים בהתאמה לסוג הארגון המעסיק.
התפתחות הקריירה עשויה להיות רב-ממדית, שכן ניתן להתקדם כאמור בצירים שונים, בתפקידים שונים, או בממדים המאפשרים את העשרת התפקיד, ההתמקצעות בתפקיד או את השיפור בתנאי ההעסקה המאפשרים איזון בין עבודה לבית, ועוד.
ההחלטה לגבי מסלול הקריירה הנכון לך בו ניתן להשתלב ולהתקדם, מתקבלת לרוב במשותף על ידך ועל ידי הממונים עליך לאחר שיח משותף בו דנים יחד על הציפיות המקצועיות, ההישגים והיעדים המקצועיים.
תכנון קריירה הוא תהליך מתמשך, המתרחש לאורך כל שנות העבודה שלך, בו מושם דגש משמעותי לניהול משותף ומחויבות הדדית שלך ושל הממונים עליך לתהליך.
כבר בראיון העבודה ניתן לשאול שאלות המתייחסות למסלולי ההתפתחות המקצועית הקיימים בארגון, לבחון אילו תפקידים מוצעים, אילו כישורים נדרשים ואיזו השכלה נדרשת. רצוי להתעניין גם בתנאים להרחבת היקף משרה, עלייה בשכר, שיפור בתנאים הסוציאליים. מומלץ לבקש מידע הנוגע גם למעבר לתפקיד מקצועי יותר, הרחבת תחומי האחריות ולבחון האם מדובר בעבודה עם אופק תעסוקתי ואיך מבוצע המעבר לשעות עבודה נוחות יותר.
ניתן לשוחח גם על תנאים היוצרים שיפור סובייקטיבי: גידול בשביעות הרצון מניצול הכישורים האישיים, מיחסי העבודה, מהשכר, מאפיקי קידום, מתנאי ההעסקה ומשיפור הביטחון התעסוקתי.
תכנית הפיתוח המקצועית נקבעת מהיום הראשון לעבודה וכוללת ליווי אישי ומקצועי, מענקי לימודים/הכשרה מקצועית, חונכות ועוד. לכל אח או אחות חדשים בארגון, קיימת תכנית קליטה אישית ע"י איש צוות בכיר המשמש כחונך.
אחד מיעדי הליבה המרכזיים בעבודת האחים והאחיות מתייחס לפיתוח המקצועי שלהם, לצורך שמירה על כשירות מקצועית והרחבת מנעד הסמכויות המאושרות להם לביצוע. מדרג הפיתוח המקצועי כולל שלוש רמות תפקוד:
למידע על תכניות מומחיות מוכרות לאחים ואחיות
תיאורי העיסוקים של התפקידים השונים מוגדרים לרוב ע"י נציבות שירות המדינה וכוללים את דרישות הסף לקבלת התפקיד (כגון: השכלה אקדמית, הכשרה מקצועית, וותק מקצועי ועוד), וכן את הסמכויות המוגדרות לבעל/ת התפקיד. הסכמי השכר מגדירים את תוספות השכר המאושרות לכל תפקיד. ניתן לפנות למחלקת משאבי אנוש בארגון לקבלת תיאורי עיסוק עדכניים לתפקידים השונים.
אחריות משמרת – לצורך קבלת מינוי לתפקיד אחראי/ת משמרת במחלקות אשפוז כלליות ויחידות נבחרות (באשפוז ובקהילה) נדרשת הכשרה על בסיסית רלוונטית לתחום העיסוק.
חוזר מנהל האֲחָיוּת מגדיר את תכניות הקורסים העל בסיסיים המחייבים עבור ביצוע תפקיד של אחראי/ת משמרת ביחידות השונות.
דוגמאות לדרישות הסף בתפקידים ניהוליים בבתי חולים:
תפקיד | ותק מקצועי בשנים | השכלה אקדמית | השכלה על-בסיסית |
ראש צוות | 2 | BA | בתחום רלוונטי |
מדריך/ה קליני/ת | BA | בתחום רלוונטי | |
סגן/ית אח/ות אחראי/ת | 3 | BA | בתחום רלוונטי |
אח/ות אחראי/ת | 4 | BA | בתחום רלוונטי |
דוגמאות לדרישות סף בתפקידים קליניים בבתי חולים:
תפקיד | ותק מקצועי בשנים | השכלה אקדמית | השכלה על-בסיסית |
נאמן/ת נושא | - | BA | בתחום רלוונטי |
מתאם/ת תחום קליני | 2 | BA | בתחום רלוונטי |
מרכז/ת תחום קליני | 4 | BA | בתחום רלוונטי |
מומחה/ית קליני/ת | 5 | MA | בתחום רלוונטי |
ניתן לפנות למנהל האֲחָיוּת לשאלות בנושא באמצעות האתר.