אלימות כלפי צוותים במרפאות בקהילה
מחקר בשיתוף מנהל האֲחָיוּת, משרד הבריאות ולשכת המדען הראשי, המשרד לביטחון הפנים
מחקר בשיתוף מנהל האֲחָיוּת, משרד הבריאות ולשכת המדען הראשי, המשרד לביטחון הפנים
היקפי האלימות כנגד עובדי מערכת הבריאות ובכללם האחים והאחיות הינם גבוהים ביותר ומהווים כרבע מתקריות האלימות במקומות העבודה. לתופעה זו השלכות רבות על העובד והארגון שבו הוא מועסק. לראשונה נערך מחקר בקרב כלל קופות החולים בישראל לבחינת תופעת האלימות כלפי עובדי המרפאות בקהילה. המחקר נערך בשיתוף פעולה של מנהל האֲחָיוּת במשרד הבריאות ולשכת המדען הראשי במשרד לביטחון הפנים.
מטרת המחקר הייתה לבחון לראשונה את היקף האלימות של מטופלים ומלוויהם כלפי כלל הצוותים במרפאות בקהילה בישראל, ולעמוד על המאפיינים, הגורמים ודרכי ההתמודדות עם התופעה.
המדגם כלל 5,506 עובדים מכלל קופות החולים בישראל (כללית, מאוחדת, מכבי ולאומית), המועסקים בכל סוגי המחלקות ובכל סוגי התפקידים.
תוצאות המחקר הראו כי סוג האלימות השכיח ביותר אותה חווים העובדים במרפאות הוא האלימות המילולית. אלימות זו שכיחה במקומות כמו בתי מרקחת, מרפאות שיניים ומוקד האחיות הטלפוני. סוגי האלימות הבאים שאליהם נחשפו סגל המרפאות (לאחר אלימות מילולית) בסדר יורד הם: איום מילולי, פגיעה בסדר הציבורי, ונדליזם, הטרדה מינית, תקיפה פיזית, הטרדה ברשתות החברתיות, איום בחפץ חד ואיום בנשק חם. החשיפה להתנהגויות אלימות שונות הייתה גבוהה מצד המטופלים לעומת המלווים.
הסיכון הגבוה ביותר לחוות אלימות מילולית ופיזית במקום העבודה מצד מטופלים ו/או מלוויהם, נמצא (בסדר יורד) בקרב בעלי התפקידים הבאים: מזכירות, אחיות, עובדים סוציאליים מאבטחים ורופאים. ככל שהגיל והוותק של העובד עולים כך הסיכוי שלו להיחשף לאלימות יורד. המשתנים הנסיבתיים במרפאה כמו העומס על העובד, זמן ההמתנה לקבלת השירות, מספר המטופלים מקבלי השירות במרפאה, מעלים את הסיכון של הצוות להיחשף לאלימות מילולית, לאיומים או לאלימות פיזית. התוקפים היו ברובם גברים בגילאים 18-45 ולמרביתם לא היו אפיונים מיוחדים נוספים.
המחקר מתאר את מאפייני האלימות וההתמודדות עמה מתוך נקודת מבטם של העובדים במרפאות רבות בקהילה בישראל בפריסה ארצית. האלימות המילולית בעיקר, נוכחת בעבודתם היום יומית של הצוותים במרפאות ויש לתכנן תכנית אסטרטגית לאומית וארגונית להקטנת ממדי התופעה שכן עלולות להיות לה השלכות על בריאותם ורווחתם של העובדים.